onsdag 3 juni 2009

Fördomar - Veckans tema

Bloggvärldsbloggen har börjat med något som jag också funderat på, nämligen Veckans tema. Det finns säkert på andra ställen och bloggar därute, men jag har inte hittat dit än. Jag tycker det är spännande med människors olika tolkningar, vad det än gäller. Foton eller ord. Tankarna är fria!

Nu hann jag ju inte först, men å andra sidan så finns det inget som hindrar att vi blir fler. Fler som går igång på ord. Får se om jag gör slag i saken och startar upp nåt tema-aktigt så småningom :-)

Nu är det alltså fördomar som ska stötas och blötas. Tolkningen av ordet. Funderar fortfarande på vad jag lägger för värdering i det. Ordet är ju en enda stor värdering i sig själv, fördomar består helt och håller av subjektiva bedömningar. Mina domar över saker och ting. Före jag lärt känna. Tagit till mig information och vågat mig fram. Känt på pulsen och kommit inpå livet.

Vad har jag för fördomar? Har jag några? Klart jag har! Tyvärr. Önskar att motsatsen var det som gällde. Jag vill och försöker lära mina barn att vara vidsynta. Lyssna inte på andra utan urskillning, tänk efter om det de säger är rimligt. Gör din egen bedömning istället för att svälja kompisens rakt av. Tro inte på allt som sägs!

Något som jag brukar påpeka och fråga är: - Varför skulle en hel "folksort" vara likadan? Sen må det handla om norrlänningar, stockholmare, smålänningar, libaneser, spanjorer eller vättar. Räcker att gå till sin egen lilla folkgrupp, familjen, så ser vi att det skiljer massor på oss sinsemellan. Så tänk efter - före.

Detta gäller allt - t ex så är inte alla bananer exakt likadana, det finns olika grader av mognad och storlek. Vad gör den ena till den bättre eller sämre? Tycke och smak. Bedömningar.

Överhuvudtaget är det mycket som beror på "draallaöverenkam"-mentaliteten, där gror fördomarna under kraftig bevattning. Håll igen på de vattenstrålarna så torkar det förhoppningsvis ut så småningom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu har jag flyttat till http://ettiebee.blogspot.com, välkommen dit istället!