onsdag 3 mars 2010

Attraktion

Attraktion. Detta ord med sin laddning av sexualitet och kärlek. Vad är det? Vad får två människor att dras till varandra? Kraften som drar dem mot varandra, vad består den av?

Magnetism i sin allra mest förfinade form. Motsatser som närmar sig och fastnar. Går i klinch.
Två brottare som kämpar för att den ena ska gå ner i brygga. Hamna på rygg och visa sin undergivenhet. Är det målet för attraktionen? Dominera och styra. Ge efter och följa.

Vem tror att ”lika barn leka bäst”? Är det inte så att ”lika löser lika”? I sin strävan efter att vara till lags fräter likheterna hål. Du och jag. För alltid. Tillsammans. Aldrig isär.

Hålen blir till gropar som sväller till grottor. Ekande tystnad fyller vardagen.

Vi ser på varandra. Undrar vad som hände. Var är den nu, attraktionen? Åkte den ut med smutsvattnet? Fanns den där överhuvudtaget? Vi är två poler med samma kraft. Svagheter som stöter bort. Repellerar. Suger ut.

Blickarna vänds åt andra håll. Vi ser en motpol med annan dragning. Försöker stå emot kraften. Attraheras av det vi inte själva har. Spänningen dallrar i luften. Kraftfältet sjunger sin magnetiska sång. Styr häråt. Släpp taget och följ med.

Kompassen snurrar. Vem styr?

5 kommentarer:

  1. Har ofta svårt för texter med frågor som känns direktriktade till mig som läsare, särskilt om jag sedan får "svaret" av den som skriver. Här blir jag glad av att detta inte händer, att du istället tar mig med och låter mig själv förhålla mig till dina funderingar. Gillade.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad är attraktion? Vad är det??? Och varför...
    Fin text. :)

    SvaraRadera
  3. ja vad är det som bestämmer vem man attraheras av? Kemi?
    Mycket tänkvärd text som fick igång tankeverksamheten

    SvaraRadera
  4. Gillade innehållet och associationsflödet mer än rytmen. Vore skönt att få litet längre meningar inemellan. Eller så var jag för trött när jag läste.

    SvaraRadera
  5. Gillade de olika tankeassociationerna. Jag gillar korta meningar, men håller med marmoria om tt det ibland stoppade upp rytmen.

    SvaraRadera

Nu har jag flyttat till http://ettiebee.blogspot.com, välkommen dit istället!