måndag 29 juni 2009

Mammasår

Vilka små fotavtryck är det som framkallar den smala stig jag trampar? Fram och tillbaks tills det blir brett som en autostrada. Är det mina fötter som känner rötterna därunder? De knöliga saker som ställer till det. Ibland har de taggar. River och sliter i fotsulor av babyskinn.

Är det jag som lider? Eller är det du min lilla? Är det kanske dina små fossingar som blöder?

Långt därborta hör jag dig ropa:
Jag är för liten att klara mig själv, jag kan inte gå på egen hand. Mamma, du måste hjälpa mig! Håll mig i handen. Led mig. Visa vad som är rätt. Vet du det? Mammaaaaa!

Jag vill inte höra. Inte vakna. Vill ligga här och drömma mig bort. Bort från detta ansvar som stigen innebär. Denna skogsstig med rosentörnen. Öppnar ena ögat och ser upp mot grönskan i träden. Det gröna som är mjukt. Vill dit.

Nu kommer du krypande. Snyftar. Ser på mig med dina isblå ögon. Blåare än medelhavsländernas himmel. Du lägger dig i gräset hos mig. Lyfter dina fötter mot mig.

Jag ser dina sår. Taggarna som sitter kvar. Din lilla fot i min hand. Jag plockar ut det onda. Blåser på såren och pussar bort blodet. Lyfter upp dig i min famn. Vi kämpar tillsammans. Upp mot det mjuka, gröna.

Du, mitt älskade barn. Det är du som leder mig rätt.

--------------------------------------------------------------

Dessa olika skeden i livet som påverkar vad Mamma betyder. Vilken betydelse lägger jag i ordet? Vilken person gäller det, min mamma eller mig? Eller hennes mamma? Varför inte pappas mamma? Vilken situation spelar roll? Veckans bloggtema hos Bloggvärldsbloggen är just Mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu har jag flyttat till http://ettiebee.blogspot.com, välkommen dit istället!