tisdag 9 juni 2009

Surriga tisdag - temastarten blir Frihet

Nämnde ju häromdagen att jag funderat på att starta upp ett slags "Veckans ord". Ett ord fritt att associera till. Tycker att det är härligt med människors tolkningar och vindlingar. Hoppas det är många som har samma böjelser så det blir snurr på orden!

Eftersom jag är Ettie Bee så surrar jag en del och därför förklarar jag härmed Surriga tisdag för invigd!

Alla är välkomna att delta, väntar med spänning på att få läsa era tolkningar av det allra första ordet - Frihet. Lämna direktlänken till ditt inlägg i kommentaren så jag (och andra) hittar dit.
---------------------------------------------------------------
Vad är då frihet för mig? Har klurat lite på ordet och märkt att det är inte helt lätt. Jag som trodde jag började med ett enkelt ord!

Först och främst så känner jag att frihet är val. Alla små och stora val vi gör. Dessa möjligheter jag har att påverka mitt liv. Det är en skön känsla som också kan vara väldigt besvärlig.
Vad ska vi äta till middag? Vilka kläder ska jag ta på mig? Var ska jag bo? Vem ska jag tillbringa resten av livet med? O s v...

Tänk om jag inte hade dessa val att göra, om jag var tvungen att böja mig för någon annans vilja hela tiden. Gå dit. Gör det. Klä dig så. Låt bli det där. Gift dig med honom där. Ät rotmos till middag varje dag.
Nu gillar jag rotmos, men varje dag? Nej tack. Principen är det jag försöker få fram.
Även om jag suckar framför kylskåpet och har svårt att bestämma vad det ska lagas till för nåt så kan jag göra det. Jag väljer vilken mat jag ska köpa hem. Ekonomiska begränsningar kan sätta käppar i hjulet men det är ingen som bestämmer åt mig.

Tänk på alla dem som av olika anledningar inte har denna möjlighet, denna frihet. Nu pratar jag inte matval längre, de kanske inte ens får något att äta. Nej, de som inte har sin frihet i vardagen. Begränsade av personer som anser att de har ensamrätt på bestämmande. Diktatorer i stort och smått. Landsledare, patriarker eller matriarker som inte lämnar något andrum till de som är under dem (enligt deras sätt att se). Familjeförtryckare som låter piskan vina för att få sin vilja fram. Besserwissrar i allra yttersta läget, ingen annan begriper något. Åh, det finns många. Alldeles för många.

Jag är så tacksam över att jag har min frihet. Jag kan inte alltid göra det jag vill - inte ens som jag vill - men jag har gjort mina egna val. Det är de valen som i vissa fall begränsar mig. En mamma kan inte bara sticka iväg på jordenruntresa på egen hand. Inte utan besvär. Jag kan inte låta bli att köpa hem mat. Vi måste äta.

Ingen annans val ställer till det för mig. Om vi inte ska snöa in på de politiska val som görs. Då är det klart att andras val påverkar även mig. Förändrade lagar och regler.De valen kan vi ta en annan gång.

Frihet är helt enkelt något väldigt viktigt för mig. Kanske är det för att jag - som jag skrev igår - är Vattuman? Frihetstörstande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu har jag flyttat till http://ettiebee.blogspot.com, välkommen dit istället!